بازاریابی رسانه های اجتماعی یک اصطلاح کلی است و بخشی از تجارت اجتماعی محسوب میشود. این نوع بازاریابی با بازاریابی محتوادر ارتباط بوده و چشم اندازی یکپارچه با جهت گیری مشتری مدارانه است. بازاریابی رسانه های اجتماعی یک اصطلاح کلی است و بخشی از تجارت اجتماعی محسوب میشود. این نوع بازاریابی با بازاریابی محتوادر ارتباط بوده و چشم اندازی یکپارچه با جهت گیری مشتری مدارانه است.
با استفاده از تاکتیکهای استفاده از رسانه های اجتماعی، میتوان بسیاری از اهداف بازاریابی را تقویت و آغاز نمود. رسانه های اجتماعی(بدون بخش بازاریابی) یک اصطلاح کلی محسوب میشود. در واقع تعاریف زیادی برای رسانه های اجتماعی وجود دارد و اگر بخواهیم آن را ساده کنیم رسانه اجتماعی به مجموعه سایت ها، سیستم عاملهای آنلاین، فناوری اینترنتی و ابزار دیجیتالی گفته میشود که امکانات زیر را برای افراد فراهم میآورد.
بازاریابی شبکه های اجتماعی بمفهوم استفاده از رسانه و تاکتیکهای اجتماعی در چشم انداز بازاریابی یکپارچه استفاده میکند و اینگونه به هدف نزدیک میشود. در حالیکه، دیگر فعالیتهای بازاریابی نیز تقویت میشود. برای رشد و پیشرفت این نوع بازاریابی باید فعل و انفعالات، سیگنالها و عقاید مخاطب هدف نیز در نظر گرفته شود (با شنیدن و انجام دادن).
-
- سهم بازاریابی شبکه های اجتماعی و تجارتهای مرتبط
رسانه های اجتماعیبرای اهداف تجاری زیادی مورد استفاده قرار میگیرد، این اهداف شامل بازاریابی و کسب وکاری است که ارتباط نزدیکی با بازاریابی دارد. به علاوه در نظر گرفتن دیدگاه مشتری و بازاریابی یکپارچه برای این کسب و کارها ضروری است.
این کسب و کارهای مرتبط با بازاریابی شامل:
- خدمات مشتریان، که در زمینه اجتماعی با نام بازاریابی نوین خوانده میشود.
- مطالعات بازار و مشتری، که برای خدمات دهی بهتر به تجارت و مشتری طراحی شده است.
- همکاری، که شامل همکاری داخلی و همچنین همکاری با مشتریان و شرکا (همکاری اجتماعی) است.
- مدیریت ارتباط با مشتری، که نقش مهمی در دریافت نظرات مشتریان و توسعه بازاریابی دارد.
- فروش، در واقع مدیریت ارتباط با مشتری پلی است میان فروش و بازاریابی، اما فروشندگان نیز میتوانند برای فروش کالاها از شبکه های اجتماعی استفاده کنند و در بازاریابی رسانه های اجتماعیسهیم باشند.
- و غیره
در انتها، تعریف رسانه اجتماعی، خود به تنهایی حائز اهمیت نیست. امروزه بیشتر افراد برای تعریف رسانه های اجتماعی به نظری واحد رسیدهاند و موضوع بحث ما در اینجا پرداختن به این مساله نیست. رسانه اجتماعی تحولی است که فراموش نمیشود، بلکه به صورت یک تحول یا رسانه جدید ظاهر میگردد. همچنین میتوان رسانه های اجتماعی را بواسطه تغییراتی که در ارتباط با رفتار، اجتماع، کسب و کار و حتی فرهنگ به وجود آورده و سرعت بخشیده است، تعریف کرد.
رسانه های اجتماعی ابعادی فنی نیز دارد. اکثر رسانه های اجتماعی بر اساس "فناوری وب ۲.۰" ( یک اصطلاح کلی) کار میکنند. این فناوریها شامل اپلیکیشنهای قدرتمند، AJAX و ... هستند.
بازاریابی رسانه های اجتماعی: اهدافی پیش از کانال
در یک دهه گذشته با ارسال چندین ایمیل و آگهی میشد توجه مشتری را معطوف نمود. امروزه یک برند باید تمام هوش و حواسش را برای پیدا کردن مشتری بگذارد، آنهم از طریق استفاده از چند کانال و صفحات مختلف. تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی را میتوان در نشریات و ارتباطات اجتماعی سنتی به وضوح دید.
۲ . تغییر مسیر به سمت خرید ( تبدیل شدن از یک خریدار منفعل به خریدار فعال)
امروزه دیگر روشهای سنتی فروش آنچنان کارآمد نیستند و حتی جلب نظر روزنامه نگاران و شرکای کاری نیز مشکل به نظر میرسد. زمان و توجه کمیاب شدهاند. مردم دوست ندارند کسی مزاحم آنها شود مگر یک دلیل خوب و قانع کننده برای کارش داشته باشد. آنها نمیخواهند مثل گذشته خرید کنند. دوست دارند خودشان اجناس مورد نظرشان را پیدا و کشف کنند و چالش واقعی، جلب رضایت آنها در خلال این فعالیت و برقراری ارتباط با آنها و مدیریتو رهبری خلاقانه است.
-
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی رسانه های اجتماعی
در صورت از بین رفتن پروسه فروش، بازاریابی نیز مفهوم خود را از دست میدهد، اما تنها راه برای حفظ آن توجه به علایق مشتری است. اینبار برای جلب نظر مشتریان بجای ارسال پیام های تبلیغاتیبیشتر به نیازهای مشتری توجه کنید و بدانید که کلید موفقیت شما در کشف نیازهای مشتری نهفته است، اما استفاده از کانالها و محتواهای کاربردی نیز مهم است.
۳ . شناخت برند
در گذشته برند، جایگاه خاصی در برندینگ و ایجاد موقعیت داشت. اگرچه که امروزه میدانیم آگاهی و اعتبار، نقش مهمتری در معرفی یک برند و کسب و کار دارند. امروزه توجه به مشترکات میان خریدار و فروشنده، نقش مهمی در درک تجربیات مشتریان در خرید دارد. یک برند در واقع راهی برای رسیدن به احتیاجات و توقعات مشتریان و تجار است. در حالیکه بسیاری از قوانین تجارت تغییر کرده است، اما تجاری سازی و روابط عمومی هنوز هم مهماند و بعد اجتماعی رسانه نیز به این تحول قدرت بیشتری بخشیده است. و اینگونه است که ارزش یک برند در نظر خریدار بالا رفته و بر اعتبار، ویژگی ها، حس اعتماد، تغییر پذیری، ارتباط و سطح مشارکت آنها افزوده میشود و این چیزی است که حضور یک برند در رسانه های اجتماعی را توجیه میکند. وب برندینگ
۹ .طولانی شدن چرخه خرید
از آنجا که مردم اطلاعات افزایش یافته و کنترل بیشتری نسبت به گذشته دارند، تصور میشود که چرخه خرید باید کوتاهتر گردد، اما خلاف آن صادق است و مشتری فرهیخته زمان بیشتری برای خرید میگذارد. این یکی از پیامدهای فزونی حق انتخاب، منابع و عقاید است.
۱۰ .خدمات و تجربیات مشتریان قسمتی از بازاریابی مدرن هستند
بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان در کنار هم در حال رشد هستند. خدمات مشتریان به واسطه کانالهای عبوری (شامل کانالهای اجتماعی) به عنوان محرک کلیدی نگه دارنده مشتری و همچنین جذب مشتری جدید شناخته میشوند.
از آنجا که تجربیات مشتریان بیشتر از قبل به تقابل و برداشت شخصی آنها وابسته است، کلیات تجربیات مشتری را شکل میدهند. در کنار بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی به ارتباط با تجربیات مشتریان عمل میکند و آنچنان که امروزه اتفاق میافتد و فردا نیز اتفاق خواهد افتاد تجربیات مشتریان نقش جام مقدس را در تالارهای گفتگو بازاریابی دیجیتالی ایفا خواهد کرد.
منبع : رسپیناتک